Service sistem frânare

Servisarea sistemului de frânare al unui autovehicul presupune:

  • înlocuirea plăcuțelor și discurilor de frână;

  • înlocuirea saboților și tamburilor de frână;

  • schimbarea lichidului de frână;

Lichidul de frână:

Ce rol are lichidul de frână?

Lichidul de frână transmite presiunea aplicată pe pedală de frână către sistemul de frânare al mașinii.

Lichidul de frână este creat și testat pentru a evita uzura timpurie a pieselor din circuitul de frânare. În timp, lichidul de frână își pierde din proprietăți, cauza principală fiind umiditatea, indiferent dacă autovehiculul circulă sau nu.

Temperatura și umiditatea au un efect negativ asupra lichidului de frână, acestea favorizând apariția fenomenului de vapor lock și a fierberii lichidului de frână, conducând la o frânare ineficientă.

Când se face schimbul de lichid de frână?

Lichidul de frână se înlocuiește în mod regulat, iar perioada dintre schimburi diferă de la un producător auto la altul.

Fierberea lichidului de frână duce la producerea fenomenului “vapor lock”, iar uzura discurilor determină o scădere a puterii de frânare. În timp ce funcționează, temperatura frânelor crește din cauza frecării dintre plăcuțe și discuri.

O scădere foarte mare a nivelului lichidului de frână poate fi rezultatul unei fisuri în instalație. Scăderile de lichid de frână pot fi justificate și de uzura plăcuțelor sau a discurilor de frână.

Se poate constata dacă există pierderi de lichid de frână la nivelul cilindrului principal de frână, dacă poziția pedalei coboară progresiv și au loc pierderi de presiune.

Plăcuțele de frână:

Care este rolul plăcuțelor de frână?

Plăcuțele de frână, componente esențiale în sistemul de frânare, intră în contact cu discurile de frână și le presează pentru a încetini și frâna autovehiculul. Calitatea plăcuțelor de frână este extrem de importantă, fiind unul din elementele esențiale pentru sporirea siguranței în timpul conducerii.

Plăcuțele de frână au două suprafețe (interioară și exterioară) ce sunt lipite una de cealaltă. Suprafața interioară este în contact cu discurile de frână și este creată dintr-un material rezistent la frecare și la temperaturile rezultate în urma acestui fenomen. Suprafața exterioară este formată dintr-un suport metalic.

Când trebuie să schimb plăcuțele de frână?

Plăcuțele de frână se uzează în timp din cauza procesului de frânare. Este important să se facă verificări regulate și să se schimbe plăcuțele atunci când grosimea garniturii scade foarte mult.

Plăcuțele de frână rezistă mai mult sau mai puțin, în funcție de tipul de vehicul, de drumuri și de condițiile de utilizare. Plăcuțele și discurile din față se uzează mai repede din cauza greutății care este transmisă în momentul frânării. Discurile de frână se uzează în timp din cauza frecării cu plăcuțele de frână și trebuie înlocuite după două sau trei schimburi de plăcuțe de frână.

Discurile de frână:

Care este rolul discurilor de frână?

Discurile de frână sunt o parte a roților și sunt presate pe exterior și interior de către plăcuțele de frână. Această presiune generează o forță de frecare foarte mare, reducând viteza mașinii până la oprire.

Starea discurilor de frână depinde foarte mult și de eficiența optimă a plăcuțelor de frână. Când discurile se uzează, plăcuțele nu mai presează la fel de mult și astfel scade puterea de frânare.

Când trebuie să schimb discurile de frână?

Discurile de frână trebuie verificate cu regularitate și înlocuite atunci când ajung la grosimea minimă sau membrana depășește toleranțele stabilite pentru autovehiculul în cauză.

Când discurile sunt înlocuite, proprietățile de frânare de origine a sistemului de frânare sunt păstrate, iar înlocuirea garantează și rezistența termică în cazul unei utilizări intense.

Durata de rezistență a discurilor este determinată de tipul mașinii, de drumuri și de condițiile de utilizare, exact ca în cazul plăcuțelor de frână.